Lucrările de reabilitarea drumului județean 131 continuă cu întârzieri

La începutul anului, pregătirile privind lucrările pe drumurile județene pentru anul 2011 au început promițător, iar la mijlocul anului în cazul mai multor locații planificate lucrările au stagnat, sau nici nu au început. În timpul revizuirii lucrărilor efectuate la mijlocul anului, CJH s-a confruntat cu faptul că, în cele mai multe cazuri responsabilitatea revine executantului, dar uneori își asumă responsabilitatea, în ceea ce privește încetarea lucrărilor. Așa s-a întâmplat și în cazul Drumului Județean  131, porțiunea Feliceni-Chinușu-Orășeni, unde au început lucrările doar pe data de 6 septembrie.

După ce porțiunea de drum mai sus amintită care era într-o stare avansată de degradare (Vf. Chinușu), CJH în anul 2010  a introdus acest drum pe lista  Programului național de dezvoltare al infrastructurii al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, iar astfel porțiunea de drum de 5 kilometri urmează a fi reabilitată.

La sfârșitul anului 2010, pentru asfaltarea a 5 km de drum CJH a planificat o sumă de 2,7 milioane lei. Licitația a fost câștigată de Stravia Group SRL și au început lucrările de bază, dar din pricina condițiilor meteo necorespunzătoare nu s-a reușit prelucrarea materialului achiziționat de CJH, astfel încât până la îmbunătățirea condițiilor meteo firma a depozitat materialele în magazia proprie.

Materialul depozitat trebuia să fie lucrat până în primăvara anului 2011, însă din pricina proastei comunicări dintre CJH și executant și datorită grabei lucrările au stagnat.  Stagnarea  parțială a lucrărilor este datorată faptului că firma responsabilă de verificarea lucrărilor, nu fost dispusă să recunoască plombarea înainte de asfaltare efectuate de Stravia Group SRL. Potrivit contractului de execuție, executantul trebuia să anunțe CJH despre terminarea lucrărilor, astfel încât să poate fi înștiințată firma de inginerie. A omis, mai bine zis nu a predat beneficiarului nici planul de execuție, creând astfel o situație în care, în cazul controlului CJH nu poate motiva valoarea lucrărilor și decontul acestora. În situația de față responsabilitatea revine personalului Direcției Județene de Drumuri din cadrul CJH, care probabil din pricina sarcinilor prea numeroase nu a urmărit în mod corespunzător  demersul lucrărilor.

„În 2009 pentru modernizarea și reabilitarea drumurile județene, s-a prelucrat o metodologie nouă referitoare la contract, verificare și responsabilitate,  am luat în considerare  într-un mod foarte serios verificarea calității și garanția. Așa am întocmit criteriile proiectului pentru lucrări, ca perioada de valabilitate pentru lucrări să fie de patru ani, executanții să fie nevoiți la repararea greșelilor.  Situația de față ne aduce la cunoștință că nu ne-am gândit la toate, iar din partea CJ urmărirea documentației și întreaga procedură nu s-a desfășurat corespunzător. Consecința cea mai gravă putea produce  întârzierea încheierii lucrărilor. Este o lecție învățată.  De regulă în anii anteriori am efectuat lucrări importante și acum când am reușit ca în primăvară să semnăm un contract, din cauza unei astfel de greșeli nu am reușit încheierea lucrărilor până în toamnă. Oricum învățăm din această situație, iar în viitor vom proceda corespunzător” , a precizat Borboly Csaba.

CJH a analizat contractul încheiat cu firma Stravia Group SRL și pentru neîntârzierea lucrărilor, în 6 septembrie executantul a  reînceput lucrările de asfaltare din materialul cumpărat anul anterior, iar în baza aceluiași contract la ultima ședință de consiliu pentru modernizarea drumului județean 131 s-au virat 2,75 milioane RON pentru porțiunea de drum care nu cuprinde  secțiunea de 5 km din vf. Chinușu, respectiv un strat de uzură de 9 km pe stratul de asfaltare de anul trecut. Punerea statului de bază se va încheia în data de 8 septembrie, iar în ceea privește stratul de uzură, se preconizează că acesta va fi pus până la sfârșitul lunii octombrie.

Totodată în baza analizării contractului, pentru că executantul nu poate demonstra cu dirigintele de șantier lipsa lucrărilor de astupare a gropilor de anul trecut și care se ridică  suma de 150 000 lei, s-a hotărât căutarea dreptății în justiție. Lucrările de plombare a gropilor vor fi plătite doar după ce se va clarifica situația.

La porțiunea de drum a DJ 131 dintre Feliceni-Vf. Chinușu-Orășeni în ultimii 20 de ani s-a desfășurat doar lucrări de stingerea incendiilor. Din cauza instabilității terenului, de anul trecut carosabilul s-a stricat așa de tare și repede încât a fost nevoie de foarte mulți banii care au fost cheltuiți cu plombarea gropilor.

CJH a fost atent la faptul că în direcția limitei de județ în continuarea Ținutului Secuiesc  legat cu județul Brașov, adică drumul dinspre București să fie accesibil, iar în perioada 2008-2011 s-au cheltuit pentru asta 12 milioane de lei. Fracția consiliului Miercurea-Ciuc și Gheorgheni din solidaritatea locuitorilor din regiune  a fost de acord cu regruparea fondurilor pentru întreținerea drumurilor.

S-au lansat foarte multe promisiuni referitoare la porțiunea de drum dintre Feliceni-Vf. Chinușu-Orășeni, în realitate instabilitatea stratului de sol a provocând alunecări care au  împiedicat realizarea lucrărilor de reabilitare. Realizarea lucrărilor la secțiunea cea mai problematică din bani publici este de mare ajutor. Din pricina , ca din pricina eșuării lucrărilor de reabilitare totală a crescut  nevoia financiară, CJH a avut posibilitatea de reducerea datoriilor față de locuitori.

Miercurea-Ciuc, 7 septembrie 2011